Elke organisatie, profit of nonprofit, bestaat slechts bij de gratie van haar doelgroep. En of die nu cliënt, patiënt, student, leerling, gast, burger, consument of klant genoemd wordt is niet zo relevant. Elke organisatie zou haar doelen, missie en visie daarop moeten richten; en als gevolg daarvan haar eigen middelen (mensen, cultuur, processen, systemen …) inzetten op een wijze die bijdraagt aan de belangen van die doelgroep.
Eén van de belangrijkste verantwoordelijkheden van toezicht houden is het bewaken van de continuïteit van een organisatie. Enerzijds vanwege de belangen van haar primaire doelgroep en anderzijds vanwege de belangen van andere stakeholders zoals bijvoorbeeld medewerkers, leveranciers en financiers. Deze continuïteit wordt steeds gevoeliger voor externe invloeden. Nieuwe business modellen, nieuwe en andere concurrentie, technologische ontwikkelingen, grote transities en het vergrootglas van de sociale media zorgen voor een steeds grotere (externe) druk en bieden kansen maar vormen ook risico’s. Dit vraagt dan ook om continue aandacht voor markt en doelgroepen. Waarbij het onder andere zou moeten gaan over ‘klanttevredenheid’, concurrentie, imago en reputatie, positionering en portfolio, kansen en mogelijkheden.
Externe gerichtheid dus!
Daarmee is onlosmakelijk verbonden dat organisaties moeten zorgen voor maximaal adaptief vermogen, schaalbaarheid, vernieuwing, daadkracht, efficiency en effectiviteit. Het gebruik maken van de mogelijkheden van ICT en technologische ontwikkelingen hoort daar absoluut ook bij. Voor velen wellicht niets nieuws onder de zon want je zou dit alles mogen samenvatten als ONDERNEMEN. De praktijk laat echter regelmatig iets heel anders zien. Hoezo klantgericht, effectief, innovatief, flexibel en efficiënt? Star, procedureel, traag, politiek en niet klantvriendelijk zijn helaas vaker de ervaringen van de betreffende doelgroepen.
Ondernemen dus; en daar hoort dan ook Ondernemend toezicht bij! Toezicht van buiten naar binnen; outside-in redeneren en vervolgens de slag maken naar de interne organisatie met haar eigen middelen.
Het is de hoogste tijd voor expliciete aandacht op gebieden als Commercie / Ondernemen, Veranderen en ICT binnen de portfolio van een Raad van Commissarissen of Raad van Toezicht!