Wie ben ik?

“Al sinds mijn studie kijk ik naar organisaties als een samenstel van mensen, processen en overige middelen die dienen bij te dragen aan het realiseren van de belofte aan ‘de klant’; oftewel de bedoeling van de organisatie. Om die belofte en continuïteit richting ‘klanten’ na te kunnen komen is daar onlosmakelijk mee verbonden dat organisaties moeten zorgen voor klantgerichtheid, positionering en portfolio, reputatie, kansen en mogelijkheden, maximaal adaptief vermogen, technologische en sociale innovatie, schaalbaarheid, efficiëntie, effectiviteit en … daadkracht.


Zowel in mijn rol als interimmanager (c.q. adviseur of consultant) als in mijn rol als toezichthouder / commissaris richt ik me daarom graag op de gebieden Bedrijfsvoering, Veranderen, Innovatie/ICT en Commercie/Ondernemen.”

Motivatie

Iets meer achtergrond ...

“Na mijn studie Bedrijfseconomie / Bestuurlijke Informatiekunde aan de Erasmus Universiteit ging ik werken voor één van de grotere ICT en Consultancy organisaties. Vakgebieden waren administratieve organisatie, kwaliteitssystemen, business process management, organisatie-vraagstukken, teamfunctioneren en -presteren, invoeringsbegeleiding en implementatie-, cultuur- en verandertrajecten. Vervolgens heb ik vanuit een commerciële rol veel ervaring opgedaan in sales, marketing en business development.


Zowel uitvoerend als aansturend in rollen als projectmanager, lijnmanager en interim directeur / manager.


Mijn loopbaan heeft zich ontwikkeld van ‘uitvoerend’ via ‘aansturend’ tot ‘coachend’ op de gebieden Commercie / Ondernemen, Veranderen en ICT. Inmiddels opereer ik als zelfstandig en onafhankelijk professional op deze gebieden en ik vind het een uitdaging en genoegen deze vakgebieden nu ook als toezichthouder in mijn portefeuille te mogen voeren!


Ik draag graag bij aan (of versterk) een Raad van Commissarissen / Toezicht die eveneens de noodzaak inziet van Ondernemend Toezicht met een sterke focus op externe ontwikkelingen en het bewaken van bijbehorende risico’s!”

Werkervaring

2017 - heden

VO-content (ICT en commercie; audit commissie) en Maria-oord (ondernemerschap en innovatie)

Lid Raad van Toezicht

Maria-oord is een innovatieve organisatie die op een kleinschalige wijze, dichtbij de cliënt, haar diensten op het gebied van zorg, welzijn en wonen levert in de gemeenten Dongen en Oosterhout

VO-content werkt samen met scholen in het voortgezet onderwijs aan de geleidelijke overgang naar onderwijzen en leren op maat op basis van digitaal leermateriaal.

2009 - heden

Diverse opdrachtgevers binnen en buiten Zorg

Diverse rollen

  • Programmamanagement bij KNMP op de gebieden Planning & Control cyclus (jaarplannen, begrotingen, kwartaalrapportages, integrale managementverantwoordelijkheid, prioriteitstelling thema’s binnen bestuur,  …), Bedrijfsvoering (operationele voortgang, monitoring, …) en Project Portfolio management (projectoverzichten, budgettering, voortgang, projectmatig werken, templates, dashboards, …)
  • Professionalisering ICT-afdeling bij Universiteit Utrecht wat betreft klantgerichtheid, samenwerking, begrip en bewustwording van elkaars ‘sterktes en zwaktes’ en teameffectiviteit en –efficiëntie 
  • Opdrachten op het gebied van Strategisch Project Portfolio Management bij meerdere opdrachtgevers
  • Evalueren en optimaliseren samenstelling Raden van Toezicht / Bestuur en overige teams op het gebied van teamrollen (Belbin) en individuele drijfveren (Graves / Spiral Dynamics)
  • Sparren met bestuurders en toezichthouders over ontwikkelingen op gebieden van veranderen, marktwerking, profilering, procesoptimalisatie en bedrijfsvoering
  • Beoordelen bestuurlijke modellen organisaties op basis van Governance codes
  • Opdrachten binnen (en gericht op) de Zorg op het gebied van marktbewerking, acquisitie, product-markt-combinaties, concurrentie-analyse, strategische verkoop, sociale innovatie, procesoptimalisatie, bedrijfsvoering,  prijsmodellen, marktscan, business case, ICT oplossingen en ondersteunende middelen
  • Coachen van directie op het gebied van ondernemen, commercie, structureren organisatie, ICT, bedrijfsvoering, investeringen, business cases, veranderen en uitdagen en reflecteren op hun eigen functioneren

2007 - 2008

Syntrus Achmea Pensioenbeheer

Interim Klantmanager

•Vertegenwoordigen organisatie bij besturen van pensioenfondsen in het kader van programma’s, projecten en wettelijke veranderingen en maatregelen

•Manager Fondsoverstijgende zaken (intern en extern)

•Ondersteunen fusieproces Interpolis – Achmea, integreren afdelingen, processen, klanten, ICT-systemen

•Integreren drie vestigingen tot één organisatie (Product-Markt Combinatie Bedrijfstakken)

•Operationele verantwoordelijkheid voor veertig professionals (diverse rollen)

1990 - 2006

Capgemini (en opdrachtgevers in die periode)

Commercie, Management, Veranderen, ICT

Verschillende rollen zowel binnen de eigen organisatie als voor opdrachtgevers zoals Consultant, Accountmanager, Business Unit manager en Interim Manager. Inhoudelijke werkgebieden binnen vele opdrachten voor organisaties: business development, marketing, commercie, contractmanagement, administratieve organisatie, kwaliteitssystemen, business process management, organisatie-vraagstukken, teamfunctioneren en -presteren, invoeringsbegeleiding en implementatie-, cultuur- en verandertrajecten rondom ICT-systemen.

Erik Möller

Persoonlijk

Extern en klantgericht, energiek, teamspeler, resultaatgericht, procesmatig, besluitvaardig,

onafhankelijk, netwerker, gedreven, kritisch, zakelijk, man van grote lijnen en overzicht,

flexibel, nieuwsgierig, betrokken, ontspannen.

Expertisegebieden

  • VERBINDEN: verbinden van mensen, leggen relaties tussen en binnen organisaties
  • PROJECTEN: (strategisch) project portfolio management, programmamanagement
  • KLANT: markt, 'klant gerichtheid, business development, commercie, marketing, positionering, portfolio, profilering, imago, reputatie, matchen van vraag en aanbod
  • VERANDEREN: leiderschap, zelforganisatie, team-functioneren en –presteren, cultuur, werkgedrag
  • BEDRIJFSVOERING:, ‘trimmen organisaties’, operational excellence,  business cases, kostenbewustzijn, implementatietrajecten, organisatie-vraagstukken
  • INNOVATIE: sociale en technologische (zorg)innovatie, ICT, CRM, ERP, eHealth, ECD / EPD / PGD, domotica, informatieveiligheid
  • MARKTEN: Zorg, Pensioenen, Onderwijs, Zakelijke dienstverlening